Lipdub, leeuwenkoppen en regenboogvissen - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu Lipdub, leeuwenkoppen en regenboogvissen - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu

Lipdub, leeuwenkoppen en regenboogvissen

Blijf op de hoogte en volg Maaike

09 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Hallo mensen aan de andere van de wereld,

Deze week hadden Nicole en ik een beetje een uitwisselingsweek. Zij kwam bij mij kijken en ik bij haar. Ook zouden we deze week een lipdub gaan maken op de hoge school. Een lipdub is een filmpje waarop je op een leuke manier de school laat zien. De kinderen dansen, doen gek en playbacken een liedje.

Maandag ochtend liepen Nicole en ik gezellig samen naar school. Eenmaal aangekomen was de deur nog dicht, we waren veel te vroeg. Na de vergadering heb ik de jongens opgehaald en ben met ze aan het werk gegaan. Nicole kwam kijken en vond dat ik het leuk deed (yessss). Ik heb deze week maar 1 keer met de heren kunnen werken. Dinsdag was er geen tijd en de rest van de week was ik weg.
Na de tweede pauze hadden we tijd gekregen om aan onze lipdub te gaan beginnen. We hebben de kinderen van graad 10, 11 en 12 allemaal naar de zaal gestuurd. Graad 12 zou later komen. We hebben de kinderen verteld en laten zien wat we gaan doen. Ook hebben we ze verteld welk liedje wij gaan doen, namelijk Waka Waka van Shakira. Gelukkig kennen ze dit lied al goed. Maar toch hebben we het een aantal keer geoefend. We zijn er ook bij gaan dansen maar de kinderen waren een beetje verlegen dus hebben we met wat oefeningen ze los gemaakt.
De kinderen hebben zelf groepjes gemaakt. Je kon goed merken dat ze dit nooit doen want ze zaten elkaar aan te kijken en wat nu? Maar uit eindelijk is het toch gelukt. Ook wisten ze meteen wat ze wilden gaan doen. We hebben gevraagd of ze dinsdag gekleurde kleren en gekke dingen mee wilden nemen. Graad 12 is helemaal niet meer gekomen, maar aan hun zou wel verteld worden wat ze gaan doen en wat ze mee moeten nemen.
Aan het einde van de middag waren Hans en Joke weer thuis. In de avond zijn we langs gegaan om te horen hoe hun weekend was.

Dinsdagochtend zijn we na een lekker ontbijtje naar school gegaan. We wisten niet zo goed wat we moesten verwachten vandaag van de lipdub omdat we gister het idee kregen dat de leerkrachten ons een beetje tegen werkte. Nicole en ik hebben een plattegrond gemaakt van de school en hebben hierop de looproute van de lipdub gemaakt. Ook hebben we alle groepjes een plekje gegeven. Daarna zijn we gaan kijken of de looproute goed was.
We kregen van de leerkrachten vrij weinig tijd om de lipdub te maken. Dus zijn we snel aan de slag gegaan. We hebben de kinderen zich laten omkleden. Gelukkig hadden ze allemaal wel iets leuks mee zoals haardoekjes, gekke pruiken, vuvuzela's, smink ect. Aan ons en de kinderen zou het niet liggen. We hebben alle groepjes en kinderen op hun plek gezet en na de pauze zijn we begonnen met filmen. Van de leerkrachten moest dit allemaal heel snel want ja de kinderen mochten eigenlijk geen les missen. Het filmen ging super goed (voor wat je binnen 2 dagen kunt bereiken). We hebben twee keer gefilmd. Ik ben ontzettend trots dat het ons gelukt is!
Na de lipdub zijn we naar de lage school gegaan. Want er was nieuws over het zwembad. Ik was een beetje bang dat het helemaal niet meer door zou gaan. Maaaaar... YES we kunnen maandag zwemmen! Ook heb ik geregeld dat ik de rest van de week lessen kan gaan geven. En in de middag heb ik deze allemaal voorbereid.
's Avonds hebben nog een filmpje gekeken en zijn we vroeg gaan slapen.

Vandaag begon mijn 3 daagse op de lage school. Ik had er heel veel zin in! Ik ben eerst met Nicole mee geweest en heb geholpen bij haar groepjes. Dit was erg leuk en de kinderen zijn ook zo leuk.
Na de eerste pauze had ik mijn eerste lesje. Ik ging bij graad 3 leeuwenkoppen maken. Het was een klas met 49 kinderen maar ze waren heel stil. Dit kwam vooral omdat de leerkracht best streng is. Ik vond het heerlijk om weer voor de klas te staan en les te geven. Het ging goed en ook de kinderen vonden het leuk.
Toen ik bij graad 4 kwam kijken, Nicole was aan het les geven. Vroeg de leerkracht een aantal dingen aan de kinderen. Hoe oud ze waren, waar ze wonen en of er ouders overleden waren. Toen ze vroeg van wie is de moeder overleden stonden er ongeveer 5 kinderen, dit was heftig maar het werd nog heftiger toen ze zei van wie is de vader overleden. Één meisje die ook stond dat haar moeder overleden was stond weer op. Dit deed best wel wat met me en nog steeds krijg ik er kippenvel van. Het is heftig om te zien dat kinderen zonder hun ouders opgroeien. Maar het is wel de realiteit.
Verder hebben Nicole en ik een kleine foto shoot gehouden met een paar kinderen uit graad 5. Wat een schatjes zijn het.
De rest van de dag was lekker relaxed. We hebben wat boodschapjes gehaald en hebben gedobbeld bij Hans en Joke. We worden een beetje verslaafd aan dit spel haha.

Donderdag zijn we lekker op de fiets naar school. We hadden met de dametjes uit de kombuis afgesproken om te helpen met het maken van de kos. We ging soja pasta maken voor z'n 400 kinderen, eitje! We mochten veel doen, lekker mengen en roeren in de 'pannetjes'. Toen het pauze was hebben we geholpen met het opscheppen van de kos. De kinderen vonden het leuk dat wij hun eten gaven. En het was nog leuk om te doen ook!
Daarna ging ik een lesje geven bij graad R. Dit zijn in Nederland de kleuters. Ik las een boek voor en daarna moesten de kinderen daar een tekening bij maken. Het was leuk en de kinderen waren heel schattig haha. Maar ik heb leuke kleine gesprekjes met ze gemaakt, ik vond het een geslaagde les.
In de middag hebben we nog wat boodschappen gehaald, we waren melk en eieren vergeten. En rond een uur of 6 viel de stroom uit. Dit was wel gek vooral omdat ik mijn broodje nog niet geroosterd had en droog zijn ze niet zo lekker. Maar goed we zaten dus zonder licht. Gelukkig hebben we kaarsen en zaklampen. Om half 9 ging het licht weer aan.

Vrijdag was alweer mijn laatste dagje op de lage school. Ik begon de dag met het geven van een lesje in graad 2. Dit is de klas waar we zwemles aan gaan geven dus had ik iets bedacht met een zwemband. De kinderen moesten een zwemband versieren en zichzelf erin tekenen. Ik had duidelijk verteld dat ze zichzelf moesten tekenen maar toen ik rond liep zag ik allemaal poppetjes met lang oranje/rood haar. Dit kwam waarschijnlijk door het voorbeeld waar ik mezelf op had getekend. Als beloning heb ik de kinderen allemaal een sticker laten uitzoeken. Hier waren ze super blij en trots op.
Aan het einde van de dag had ik nog een lesje bij graad 5. Dit is de grootste klas met 52 kinderen. Een uitdaging dus. Ik had alles goed voorbereid totdat ik er achter kwam dat ik mijn voorbeeld vergeten was. Geen probleem, ik heb alles stap voor stap voorgedaan op het bord. De kinderen konden het goed volgen en het was juist leuk zonder voorbeeld, ze hadden namelijk geen idee wat het ging worden. Uiteindelijk hebben alle kinderen een mooie regenboogvis gemaakt (zie foto).
Ik heb echt een super 3 daagse op de lage school gehad! De leerkrachten zijn aardig en makkelijk en de kinderen zijn zo leuk! Ik blijf op de hoge school want ik wil graag mijn groepje afmaken. Ik ben eraan begonnen dus maak ik het ook af. Maar ik ga nog wel een dagje of meer dagen naar de lage school.
In de avond hebben we met Hans, Joke, Chris en Margie lekker pizza gegeten. Het was gezellig en heel lekker!

Onze naweek was lekker. Zaterdag hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan. Lekker in de zon in onze bikini's gelegen om bruin te bakken. We zijn wel ietsjes verbrand.
Zondag zijn we met Hans en Joke naar Standfontein gegaan. Eerst een stop gemaakt bij de coffee shop (nee dit is geen drugs paradijs). En daarna gaan wandelen langs de rotsen. Wat was dit ontzettend mooi! Je hoorde en zag de golven tegen de rotsen spatten. Het was hoog maar te mooi voor woorden.
Daarna hebben we lekker gegeten, ik had fish and chips. Dit was een witte vis en waauw dat was super lekker!
We zijn nog langs de Olifantenrivier geweest. Dit was ook heel mooi. Er was ook een begraafplaats, er lagen allemaal keien op het graf en daarover een kleed. Sommige stenen lagen zo dat het net leek of er iemand onder lag. Niet echt een fijn gezicht zeg maar. Ook was er een leeg staan pand. Hier zijn we even in gegaan en het was een beetje zo'n spookhuis gevoel haha.

Aankomende week word weer lekker. Morgen kunnen we waarschijnlijk beginnen met de zwemles, Nicole en ik hebben er zin in! Woensdag hebben we de poetsles! En vrijdagmiddag gaan we op SAFARI!

Oja, gelukkig hebben we ook weer hagelslag haha!

Een dikke soen,
Maaike

  • 09 Maart 2014 - 21:50

    Arnold En Irma:

    Nou Maaike, dat is weer eens wat anders dan koken bij Monchouette!
    Wat een productief weekje voor je schoolopdrachten. Ook leuk om te zien op de foto's hoe blij de leerlingen van de lagere school zijn bij het uitvoeren van je opdrachten. Wat hebben de kinderen jou mooi nagetekend of is je Zuid Afrikaans nog niet zo goed (hahahaha)
    Gelukkig dat de zwemlessen morgen kunnen beginnen.
    Veel plezier de komende week. En geniet in de "naweek" van je Safari.

    papa & mama

  • 09 Maart 2014 - 22:32

    Netty:

    Hey maaike.

    Leuk verslag. Komt de lipdup nog op you tube te staan? Zo ja, onder welke naam?

    Groetjes Netty

  • 11 Maart 2014 - 14:10

    Hillie :

    Hoi Maaike,

    Het klinkt allemaal super, ik kijk echt uit naar je verslagen en ook zo leuk iedere keer die foto's erbij.
    Wat leuk dat je op Safari gaat, genieten hoor!!! Heel veel plezier en ik wacht met spanning op je volgende verslag. Dikke kus Hillie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Voor stage ga ik ongeveer 3 maanden naar Niewoudtville in Zuid Afrika

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 9152

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 02 April 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: