Een hollands weekje - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu Een hollands weekje - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu

Een hollands weekje

Blijf op de hoogte en volg Maaike

03 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Hi,

weer een druk maar leuk weekje achter de rug!

Maandag ging ik naar de laer skool! Nicole en ik gingen sportief op de fiets. Na de vergadering heeft Nicole mij alle lokalen laten zien, zodat ik wist waar welke klas zat. Daarna was er een bijeenkomst voor alle kinderen. Ik kwam binnen en werd helemaal aangestaard, haha aapjes kijken zeggen we dan.
Toen dit voorbij was ben ik alle klassen langs geweest, graad 1 t/m 7. Dit was erg leuk en ik heb een goede indruk gekregen. Ik zie wel verschillen met de hoge school, er wordt namelijk veel minder geschreeuwd. Dit vonden mijn oren wel erg fijn!
Toen ik bij graad 5 was moest ik de klas overnemen. Geen probleem dit vond ik juist super leuk! De kinderen hadden van de leerkracht al een docent een opdracht gekregen en ik hoefde alleen maar rond te lopen. Opeens kwam Nicole binnen met het nieuws dat het zwembad niet klaar was.. HUILEN! Dit was wel echt even een domper! Samen hebben we nog met de kinderen een liedje gezongen.
In de avond kwamen de Nederlanders aan. Met hun, Hans, Joke en 3 leerkrachten van de lage school gingen we lekker eten. Het was gezellig.

Dinsdag ben ik weer naar de hoge school gegaan. De jongens hadden me wel een beetje gemist. Ik ben met hun begonnen met herhalen van een paar klanken. Daarna heb ik ze een nieuwe klank uitgelegd. Hier kunnen ze nu veel woorden mee maken.
In de middag had ik een down momentje. Ik was er even klaar mee, dat geschreeuw. Maar gelukkig hadden we nog iets leuks aan het eind van de middag. Met de leerkrachten van de lage school en de Nederlanders gingen we naar de waterval en de kokerbomen. Nicole en ik moesten bij de leerkrachten in een busje. Haha, dit was een mooi gezicht. Het was een gezellige middag en mijn humeur was weer stukken beter!

Op de woensdag hebben de jongens gelezen. Hierna moesten ze vragen over het boekje maken. Het viel mij op dat ze het opschrijven van de antwoorden moeilijk vonden. Maar ze wisten wel waar het boekje over ging, dat konden ze me zo vertellen. Er is dus ook nog een probleem met schrijven.
Verder heb ik met 2 jongens van mijn groepje hele gesprekken in het Afrikaans gehad. Toen ik ze naar de klas had gestuurd besefte ik dat ik gewoon alleen maar Afrikaans had gepraat.
Na school zijn ik en Nicole in de 40 graden boodschappen gaan halen. Zoveel hadden we niet meer dus we moesten wel. Door in te beelden dat we in een koelcel stonden was het prima te doen.
's Avonds heb ik iets nieuws met eten geprobeerd, spaghetti met kip. Ik noem het kiphetti, maar het was best lekker!

Donderdag hadden de Nederlanders (vooral de sportleraar) een sportdag georganiseerd. Om 5 uur ging ons wekkertje want om 7 uur zouden we op de baan zijn om te helpen. Daar hebben we alle velden gemaakt. Nicole en ik mochten in het volleybalveld staan. Ja dit vond ik wel helemaal leuk! We hebben steeds groepje van 10 gemaakt en de kinderen in een rondje de bal hoog laten houden. Sommige kinderen vonden het nog erg moeilijk en hadden daarom niet z'n zin meer. Maar de oudere kinderen vonden het wel leuk en dus kon ik ook goed mee doen. Het was een warme dag (38 graden) en daarom zijn we eerder gestopt. Eenmaal thuis meteen onder de koude douche, wat erg lekker was! Ongeveer 2 uur later was er bezoek voor ons. Mevrouw Baard kwam onze taart brengen. Want we hadden er 1 besteld. Maar er bleven maar taarten uit haar auto komen, we kregen in totaal 5 taarten! Deze waren voor vrijdag.
In de avond was er een braai als afscheid van de Nederlanders, alle leerkrachten van de lage school zouden ook komen. Wij hebben geholpen met salade maken en de tafel dekken. De braai was erg gezellig en we hebben weer lekker ons Afrikaans kunnen oefenen. Van de Nederlanders kregen we nog een kleinigheidje. Namelijk STROOPWAFELS! Super lekker natuurlijk, maar we doen er zuinig mee haha.

En toen was het al weer vrijdag. Nicole haar moeder en tante waren vandaag jarig en werden 50. Daarvoor hadden we de taarten. Maar we hebben haar moeder eerst wakker gebeld.
Op school ben ik na de pauze met de heren aan het werk gegaan. Het was te merken dat de naweek in het zicht was. De concentratie was volledig weg. Dus heb ik het maar kort gehouden.
In de middag hebben we onze logé opgehaald. Tessa (de hond van Hans en Joke) komt dit weekend bij ons. En we hielden weer een slaapfeestje op Nicole's kamer, gezellig!

De naweek was bijzonder. Op zaterdagochtend moesten we het geld halen voor de sponsorloop van CANSA. Het was druk in het dorp maar bij de bank was het nog drukker. Wat bleek het was de eerste van de maand. Dan worden alle uitkeringen uitbetaald. En dus moest iedereen zijn geld ophalen. Uiteindelijk zijn we maar terug gegaan in de hoop dat we in Calvinia konden pinnen.
Rond een uur of 12 kwam mevrouw Baard ons ophalen. Nadat we de andere leerkrachten opgepikt hadden konden we vertrekken richting Calvinia. Daar konden we gelukkig geld pinnen!
Eenmaal op de baan hebben we de tenten opgezet. Dit gaat wel iets anders dan wij in Nederland zouden doen haha. Daarna was er een openingsceremonie. Een paar mensen die kanker overwonnen hebben liepen de eerste ronde om de baan. Daarna moest iedereen er achteraan. Wij zijn toen door blijven lopen totdat we 15 rondjes hadden.
Van je team moest steeds 1 iemand op de baan zijn. Ons team heette Pink Ribbon.
In totaal heb ik 45 tot 50 rondjes gelopen. Dit vind ik toch best goed!
De mensen van CANSA waren heel blij met ons sponsor geld! Daarom wil ik iedereen die mij gesponsord heeft heel erg bedanken! Jullie geld is op een goed plek gekomen! Baie dankie!
Om 6.00 uur reden we naar huis en om 7.00 uur konden we eindelijk ons bedje inploffen. Want we zijn de hele nacht wakker gebleven.
De zondag hebben we niet zoveel meer gedaan. Het was een lekker rustdagje.

Lekker dag!
Soen Maaike

  • 03 Maart 2014 - 16:04

    C. En M. Klootiwjk:

    Goed gedaan 45 - 50 rondjes gelopen tegen kanker, de hele nacht door actief gebleven!
    We hebben onze donatie gisteren naar je rek. overgemaakt Maaike.
    Het loopt allemaal goed met jou en Nicole. Oppas op de hond van H. en J. is weer eens
    wat anders! Hoop dat je nu volgende week kan starten met de zwemles, zeker in de hitte
    is dat heerlijk voor de kids. Je leert al aardig S.A. taal spreken. Geinig hoor! Een fijne week
    en we horen wel hoeveel er opgehaald is met de sponsorloop.

    Groetjes,
    Marcel, Carlien, Anouk.

  • 03 Maart 2014 - 16:06

    Netty:

    Hey Maaike.

    Ook jij nog bedankt voor het wakker bellen, het zingen en je gezelligheid op mijn verjaardag!!! Jullie gaven er een zeer speciaal tintje aan. Heeft de taart nog gesmaakt? Op de foto te zien wel:)
    Leuk idee kiphetti, gaan we ook eens proberen.

    Veel groetjes uit Hoogland van alle "Ëngweggetjes"

  • 03 Maart 2014 - 21:07

    Marja Groenevelt:

    Hoi Maaike,

    Wat goed die 45 - 50 rondjes! En wat doen jullie een ervaring op.
    Met de kinderen op school hebben we naar al je foto's gekeken. Ze zijn helemaal onder de indruk.
    We hebben met de kinderen samen besproken wat er daar zo anders is aan school dan hier.
    Wat hebben ze het hier dan goed.

    Groetjes,
    Marja

  • 04 Maart 2014 - 19:34

    Elisa:

    Hee,

    Wat leuk om te lezen wat jij/jullie daar allemaal doen.
    Volgens mij heb je het prima naar je zin.
    Ik ben benieuwd naar alle verhalen tijdens supervisie als je weer terug bent.
    Geniet nog van je tijd daar!
    Elisa

  • 06 Maart 2014 - 08:56

    Groep 2-3 Klimrakker:

    Lieve juf Maaike,

    We zien dat het daar heel anders is dan bij ons. Daar hebben we met de juf over gepraat. We hebben de verschillen gezocht. De tafeltjes en stoelen zijn daar heel anders. Ze zijn aan elkaar en bij ons niet. De kinderen dragen daar allemaal dezelfde kleren, uniformen. Dat hebben wij ook niet. Zij hebben geen digibord.
    De kinderen daar zijn allemaal bruin en wij wit. De mensen daar spreken een andere taal. Hebben jullie daar computers op school? Hoe lang blijf je daar nog?
    We willen je even vertellen dat we hier heel goed aan het werk zijn. We zijn goed aan het oefenen om ons werk steeds af te krijgen. Bram wil je zeggen dat hij heel goed met de werkbladen aan het werk is. Anna Sofia wil je even zeggen dat ze vandaag jarig is. Wij zijn in groep 3 bezig de schrijfletters aan elkaar te schrijven. Dat lukt al heel goed. Dylan Hofland wil even vertellen dat hij twee nichtjes heeft gekregen. ( een tweeling) Het is heel leuk hier op school. Met Veilig Leren Lezen hebben we bijna kern 7 af.
    Heb je al leeuwen in het echt gezien?
    We missen je heel erg. Het is leuker met jou erbij.

    Liefs en heel veel kusjes van ons.
    Alle kinderen van groep 2 en 3.
    Natuurlijk ook van de juffen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Voor stage ga ik ongeveer 3 maanden naar Niewoudtville in Zuid Afrika

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 9148

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 02 April 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: