Tandpasta bekkies - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu Tandpasta bekkies - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu

Tandpasta bekkies

Blijf op de hoogte en volg Maaike

13 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Hoi lieve mensen,

een bloggie eerder omdat we morgen na school naar de Kalahari!

Maandag begon zoals gewoonlijk met een vergadering. Maar er werd medegedeeld dat er toets week is. Dat is een beetje balen want dan kan ik eigenlijk gewoon niks doen.
Gelukkig kon ik wel in de ochtend beginnen met mijn groepje. We hebben de klanken nogmaals herhaald want ik was al even niet geweest. Dit ging best goed, alleen de EU blijft een lastige klank. We hebben nog gelezen, ze waren vandaag goed aan het werk!
Na de tweede pauze kwam Hans in het bakkie met de kinderen en Nicole mij ophalen voor de zwemles! Wat hadden we er zin in! Eenmaal aangekomen heeft iedereen zich omgekleed en zijn we het water in gegaan. We hebben de kinderen eerst een beetje laten spetteren en spatteren met het water. Zodat de angst voor het water minder word. Daarna hebben we de kinderen van de kant af laten springen, in het diepe water. We hebben ze opgevangen zodat ze niet verzopen. Sommige kinderen vinden dit nog eng maar dat is begrijpelijk. Ook hebben we allebei steeds één kind gepakt en daar mee proberen te drijven op de rug. Dit gaat goed. Het is nog een beetje spannend voor ze maar ze proberen het wel.
In de avond hebben we lekker wrappies gegeten. En ons zelfgemaakt honing masker opgedaan.

Dinsdagochtend kon ik gelukkig ook werken met de jongens. We hebben gelezen en wat opdrachten gemaakt. Ook heb ik met twee van de vier nog even zitten kletsen over wat er nou gebeurd als je naar het hoofd gestuurd wordt. Als het erg is wat je gedaan hebt, dan moet je van 13 uur tot 17 uur op school zitten werken en krijg je niks te eten. En als je opgehaald word door de politie dan ga je naar een speciale school voor een paar dagen. Daar zit je in een kamer met allemaal tralies, gevangenis kun je beter zeggen. Je moet dan je schoolwerk maken en als je niet luistert word je geslagen met een zweep. Of dit waar is weet ik niet helemaal zeker, maar ik geloof de jongens eigenlijk wel.
Na de eerste pauze ben ik naar de lage school gelopen. Nicole en ik wilde voor de poetsles het bord versierd hebben. Ik heb een leeuw op het bord getekend en hij was goed gelukt! Het bord zag er super leuk uit!
En het was weer tijd voor de zwemles, nu hadden we een ander groepje. Bijna alleen maar meisjes, maar 2 jongens. Dit was een leuk groepje om mee te zwemmen. Ze deden het goed en luisterde ook goed. Na het zwemmen laten we elke keer de kinderen douchen. Ze worden dan door ons lekker ingezeept en mogen zich afspoelen onder een warme douche. Het is leuk om te zien dat de kinderen hier van genieten. Dit doen ze thuis niet zo vaak/nooit.
's Middags kregen we een loge, Tessa. Want Hans en Joke moesten naar Kaapstad. Ook wilde we nog brood halen. We zijn elke winkel langs geweest maar OVERAL was het brood op.
En onze avond was lekker relaxed.

Woensdag kwamen we er achter dat we nog maar 20 dagen in Nieuwoudtville zijn (inmiddels nog maar 19). De tijd gaat zo baie finnig!
Maar vandaag was de poetsles! Na de vergadering hebben we alle laatste spullen klaar gezet en zijn we naar de kliniek gegaan om de tandarts te halen. Hij was er nog niet en uiteindelijk hebben we bijna een uur moeten wachten. Hij had zijn vriendin meegenomen en die bleek tandartsassistente te zijn. Ik heb snel de kinderen van graad 1 (60 kinderen) gehaald en naar de zaal gebracht. Wij begonnen met een opening over wat we gingen doen. En daarna begon de tandarts. De kinderen waren allemaal een beetje gespannen door de tandarts. En hij heeft meteen een spelletje gedaan om de kinderen lekker los te maken. Hij vroeg aan de kinderen wat een tandarts doet, daar kwam uit dat hij tanden trekt. Dat gebeurd hier heel veel. De mensen hebben geen geld om naar de tandarts te gaan en laten hun tanden dus eigenlijk rotten. Rotte tanden laten trekken is gratis. Maar er kwam ook uit dat hij naar je gebit kijkt. Daarna mochten kinderen laten zien hoe je moet poetsen en heeft de assistente laten zien hoe het goed moet. We zongen met z'n alle een liedje over poetsen. En toen namen wij het weer over. We hebben verteld dat ze allemaal een tandenborstel krijgen en die mogen houden. We hebben ze uitgedeeld met tandpasta erop en de kinderen konden gaan poetsen. Dit was een heel mooi gezicht. Alle bekkies zaten onder de tandpasta.
De kinderen kregen nog stickers en een folder en waren helemaal happy. Wij en zij hebben genoten!
Ook hebben we graad 6 gedaan, dit waren 46 kinderen. Hier werd dieper op rotte tanden en gaatjes ingegaan, hoe dit ontstaat. Dat vond ik ook wel interessant. Ook deze kinderen hebben we laten poetsen, ze vonden het zo leuk dat ze nog een tweede keer wilden.
Het was een super geslaagde les en de tandarts gaat nu vaker op school komen om voorlichting te geven! Wat een super prestatie is!
Kim, Petra en Mama super bedankt voor de tandenborstels! De kindjes hier zijn er ontzettend gelukkig mee!
Later op de dag kwamen er kinderen terug van de tandarts. Zij hadden hun rotte tanden/kiezen moeten laten trekken. De tandarts komt maar één keer per maand dus hij had nog aardig wat te doen na onze les.
De zwemles kon gelukkig doorgaan want meneer Rijk en Silvie hebben gereden voor ons. We hadden nu een groepje met alleen maar jongens. Ook zij deden het goed en we hebben het zelfde gedaan als de dagen ervoor.
Na school hebben we wat boodschapjes gehaald en een lekker ijsje! In de avond hebben we hotdogs gemaakt. En heb ik mijn 'neefje' gebeld voor z'n verjaardag.

Vandaag was ik weer op de hoge school. Ik heb met de jongens gewerkt. Ze moesten een werkblad met de EI maken. Ondertussen las ik steeds met één een stuk tekst. Lezen gaat ook vooruit! Maar de stappen vooruit worden steeds minder merk ik. Dat is jammer.
Ik heb nog bij graad 8 gezeten. Ze kregen een les over seksualiteit. Het eerst wat de docent zei was: oke we gaan het over seksualiteit hebben en niet over seks zoals jullie vast denken. Alle kinderen zaten aandachtig te luisteren en ik vond het wel een mooi gezicht.
We hebben vandaag ook gezwommen met het maandag groepje. Want maandag kunnen we niet. We kwamen aan en het hek zat dicht. Dus we moesten er onderdoor kruipen. Ik liet de fles met zeep vallen maar die knalde en dus verloren we bijna alle zeep.. We hebben de kinderen op de buik laten drijven. Dit ging goed, daarom zijn we ook begonnen met de beenslag. Maar dat was voor sommige nog lastig dus we moeten nog flink oefenen!

We zijn nu bezig met het inpakken van de koffer en gaan morgen middag weg op safari! Ik heb er super veel zin in! Dit is eens wat anders dan de dierentuin.
Jullie horen snel hoe het was!

Soen vanuit Nieuwoudtville!

• 13 Maart 2014 - 19:01

Irma:

Fijn dat de tandenborstels goed terecht zijn gekomen. Heb je niet voor niets kofferruimte ingeleverd om al die tandenborstels mee te kunnen nemen.
    Je stage gaat inderdaad ineens heel snel Over 3 weken ben je al weer thuis. Dus maar volop genieten van de laatste weken. Maar zeker ook van je Safari weekend. Veel plezier.

Groetjes mama

• 13 Maart 2014 - 22:24

Carlien En Marcel:

Leuk verhaal, de tandarts die wat meerdere keren per jaar gaatjes en rotte tanden komt behandelen.
    (trekken hoop dat het nog een melkgebit is!) Zwemles en het groepje dat leert lezen met steeds andere
    groep kinderen, grote aantallen kinderen in de klas. Je bent daar met nog een meester/juf knap om ze
    allen goed aan het werk te houden en af en toe een grapje of zingen daar houden ze ook wel van he?
    Straf is ook veel strenger dan bij ons in NL.
    Hier is het heerlijk lente van de week, krokussen bloeien en pimpelmeesjes zie je al rond en in de nest-
    kasten vliegen. Heerlijk tennisweertje, speel wintertoernooi in O'kap met vijf vriendinnen, is gezellig!

Veel plezier in de Kalahari op safari dit weekend Maaike!

Liefs Marcel en Carlien Larissa en Anouk.