Laaste weekje in Nieuwoudtville - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu Laaste weekje in Nieuwoudtville - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu

Laaste weekje in Nieuwoudtville

Blijf op de hoogte en volg Maaike

29 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Hoi allemaal,

Ja daar is ie dan, mijn laatste verslag vanuit Nieuwoudtville! Wat is de tijd voorbij gevlogen en soms lijkt het nog alsof ik gister hier kwam.
De afgelopen week stond vooral in het teken van afscheid nemen en mijn tijd hier afsluiten.

Maandag starten mijn laatste weekje op stage. Ik zag er behoorlijk tegen op om te beseffen dat het echt bijna voorbij is. Maar besloot lekker te gaan genieten deze week! Ik kwam op school en wilde met de jongens gaan werken. Toen ik de graad 8 klas inkwam waren er maar 8 kinderen. Waarvan 1 van mijn groepje. Deze week gingen de kinderen niks doen op school want er worden geen lessen gegeven en de leerkrachten zijn bezig met nakijken en alles. Dus blijven veel kinderen thuis, en geef ze eens ongelijk. De kinderen wilde graag allemaal mijn leeslesje volgen, dat heb ik gedaan maar merkte dat het voor de kinderen te makkelijk was. Daarom heb ik ze woordzoekers laten maken. Verder hebben alle kinderen die er waren een film gekeken en kon ik eigenlijk niks doen.
De zwemles ging vandaag niet door, het regende en het was koud. Je kan al een beetje merken dat de herfst eraan komt!
Na school hebben we de geschenkjes voor de collega's gemaakt. We hebben mokken met hun naar erop geschilderd.

Dinsdag ochtend kwam ik aan op school en werd er een kind naar huis gestuurd, dit vond ik wel gek. Maar tijdens de vergadering werd verteld dat alle kinderen die gekomen waren naar huis gestuurd zijn. Er was dus geen les, helemaal niks.. Gelukkig had ik mijn laptop mee dus ik kon nog iets doen.
Maar na de pauze ben ik naar de lage school gegaan. Daar hebben Nicole en ik zwemles in de klas gegeven. De kinderen moesten op de tafel liggen en de zwembeweging maken. Lekker ouderwets haha.
Ook zijn we nog even bij graad 6 geweest en hebben wat spelletjes met de kinderen gedaan.
In de avond was de afscheidsbraai op de hoge school met de collega's. Ik kreeg een toespraak en had er totaal niet op gerekend dat ik er ook een moest houden. Ik heb maar een bedank woordje gedaan en heb de mokken uitgedeeld. We zijn niet te laat naar huis gegaan want we moesten de volgende dag weer gewoon vroeg op.

Op woensdag zijn we eerst naar het dorp gegaan want we moesten nog wat dingetjes halen. Daarna zijn we doorgelopen naar de hoge school want daar zouden we vandaag afscheid nemen van de kinderen. Dit ging lastig want er waren maar 9 kinderen in de hele school.. Ik heb een tekenles gegeven en we hebben gesport met de kinderen. Het afscheid was niet zoals we hadden verwacht maar ja inmiddels weten we dat het hier altijd anders gaat dan je verwacht.
Om 17.15 zijn we lopend naar de lage school gegaan. Want nu hadden we daar een afscheidsbraai met de collega's. Het was een gezellige avond en lekker eten. We hebben nog met de collega's gedanst maar sommige waren een beetje ver heen. Het was wel gek om te zien want ik zie niet zo vaak wat oudere mensen die dronken zijn. We zijn thuis gebracht en zijn lekker gaan slapen.

Donderdag kwam eindelijk het zonnetje weer op! We hadden 3 dagen regen en kou gehad. Ik miste de zon echt! Maar vandaag namen we afscheid op de lage school. Eerst zijn we naar graad 2 gegaan om de zwemdiploma's uit te delen. De kinderen waren er helemaal trots op. Het is wel jammer want we hebben maar 2 keer met elk groepje gezwommen en eigenlijk kunnen ze nu alleen drijven en een beetje de zwembeweging maken.
Daarna hebben we de muziek in de zaal klaar gezet en alle kinderen erbij gehaald. Eerst was er een beetje oud bollige muziek maar toen de echte muziek aan ging, gingen alle kinderen los! Het was echt een geweldig gezicht en ik heb genoten! Na de pauze hebben we onze haren laten vlechten maar dit werd iets anders dan we verwachten, ons haar is te glad. Uiteindelijk heb ik het er thuis maar weer uitgehaald. We zijn nog een keer met de kinderen gaan dansen en om 13.00 uur gingen we naar huis. Maar we mochten niet lopend van Gene. We moesten met hem en Eben meerijden. We zaten toen met z'n 7en in de auto! Er zaten 3 voorin en 4 achterin, lekker proppen dus haha.
Na school zijn we naar de winkels gegaan want we moesten nog de laatste dingen hebben. Ook zijn we langs de politie gegaan. Want we wilde heel graag een keer in z'n bakkie voor boeven zitten. De politie vond het geen probleem dat we kwamen kijken en moesten er wel om lachen. We mochten alleen geen foto maken en in het bakkie zitten want hij was niet schoon. Ze nodigde ons wel uit om vrijdag weer te komen en dan mogen we erin en foto's maken! Hahah!
Thuis zijn we begonnen met het inpakken van de koffers. Dit voelde raar want het besef dat ik naar huis moet is er helemaal niet. De koffers zijn trouwens behoorlijk zwaar. We nemen bijvoorbeeld gedroogd fruit mee en dit weegt nogal wat.

Vrijdag was het dan zo ver, mijn aller laatste dagje op stage.. En zo voelde het niet. Eerst was er de vergadering deze was kort, er werd vertelt wat we gingen doen. De kinderen gingen eerst naar de klas. En daarna naar de zaal. In de zaal werd een verhaal over kiezen verteld. Daarna werd er mede gedeeld hoeveel kinderen er van elke klas geslaagd waren. Dit was behoorlijk teleurstellend bij sommige klassen. In graad 8 zitten 38 kinderen en waren er maar 8 geslaagd. In graad 9 zitten er 51 en hier waren er maar 14 geslaagd. Graad 12 had het beter gedaan, daar waren er 3 gezakt.
Toen moest ik naar voren komen, want ze wilde me nogmaals bedanken. Ik kreeg een mooie toespraak van mv. Maass en een kleinigheidje. Ik heb toen de CD met de lipdub erop gegeven aan de school.
De kinderen moesten terug naar de klas en kregen hun rapport toen konden ze naar huis. We kwamen als collega's nog even bij elkaar en toen heb ik iedereen gedag gezegd.
Ik kon naar huis maar had nog steeds niet het gevoel dat dit het einde is. Voor mijn gevoel is het nog niet afgesloten, ik wil en kan hier nog zoveel doen!

Eenmaal thuis hebben we de laatste dingen ingepakt en de koffers gewogen. Hij is nu 21 maar denk nu al wel weer mee haha.
In de avond zijn we eerst met Hans, Joke, Chris en Margie gaan uit eten als afsluiting. Het was gezellig en we hebben allemaal lekker gegeten! Daarna moesten we snel door naar onze afscheidsparty. Wat mensen vonden dat we niet weg konden zonder een goed feestje. Het was echt een top feest! Ik heb gelachen, gedanst, gek gedaan en vooral genoten! Ik ga ze missen maar niet vergeten en ze zeker wel weer zien! Het was weer lekker laat geworden, om 5.30 uur lag ik in mijn bed en om 8.00 uur ging het wekkertje haha.

Nu is het zaterdag ochtend en de koffers staan klaar. Hans en Joke komen over een uurtje en dan is het echt voorbij hier in Nieuwoudtville. Gek idee, want ik laat hier mijn nieuwe thuis achter. Ik zal het hier gaan missen, vooral de lieve en open mensen. En ek sal julle almal nie vergeet nie!

Tot gauw allemaal in Nederland!
Soen

(foto’s komen later!)

  • 29 Maart 2014 - 11:24

    Oupa:

    Dankie Maaike,

    Dit zal wel een van je laatste reisverslagen zijn, maar vanuit Asschat nu alvast alle hulde en dank voor de prachtige verhalen. Dankie. Vol belangstelling en spanning hebben we er wekelijks naar uitgekeken en gezien het groot aantal lezers waren we niet de enige.
    Je stage zit erop, koffers gepakt en terugvliegen met een rugzak vol levenservaringen. Het ontvangstcomité staat klaar, compleet met dweilorkest " Kleintje Pils " en natuurlijk de cameraploeg van Hello Goodbey. Geen Klaas Drupsteen maar toch Frits Sissing voor een opname van Opsporing Verzocht. Verwarring rondom op Schiphol. Men heeft vernomen dat jij je gehele ( gekrompen) outfit achterlaat in Nieuwoudtville en je met een compleet nieuwe S.A.garderobe op de luchthaven zal verschijnen. Op zijn Sunday best of in slenterdrag. Hoe het zij, wij staan op scherp en je zal ons niet ontgaan. Voor alle zekerheid heb ik een nieuwe bril gekocht. Nee, niet bij jou Hans, die Hans van Joke, maar bij die andere, de echte Hans Anders en de 2e was gelukkig gratis. Die kan oma mooi gebruiken en zo zal ook zij niets missen.
    Voorspoedig vliegtuig ry en ons sal jou sien na naweek.

    lieve groet en soen,

    oupa, ouma en shongololo

    ps. nog bagageruimte over breng dan svp een echt langnekkameel voor me mee.

  • 29 Maart 2014 - 22:16

    Petra:

    Nee, Maaike, het zit er alweer op.
    Nou nee , nog niet helemaal. Als het goed is zit je nu in Kaapstad.
    Nog even genieten daar en vast nog wat inslaan totdat je koffer helemaal aan zijn kilo's zit.
    Bedankt voor al je verhalen en foto's. Op deze manier waren wij ook een beetje in Zuid-Afrika.
    Goede reis en soen Petra

  • 30 Maart 2014 - 21:48

    Netty:

    Bedankt Maaike voor je leuke verslagen.
    En wat heerlijk dat je met Nicole zo'n prachtige ervaring hebt beleefd!!!

  • 30 Maart 2014 - 22:18

    Carlien En Marcel:

    Hoi Maaike,

    Je stageperiode in SA zit erop nog even wat bijkomen in Kaapstad en dan met Nicole Has en Joke vol nieuwe levenservaringen weer terug naar Nederland waar de Lente is begonnen nl. 20 gr. dit weekend en zon!
    Bedankt voor je wekelijkse update via het blog dat je uitgebreid per week naar ons mailde. Idd. wat Petra
    zegt net of je er ook een beetje bent. Het is altijd wennen om dan volgende week weer in Nederland te
    zijn, maar dat went ook weer snel. Zeker je papa en mama en broer zullen blij zijn je weer in de armen te
    sluiten op Schiphol of thuis. Maaike have a good flight 2-4-2014!!!
    Groetjes soen M. C. L. en A.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Voor stage ga ik ongeveer 3 maanden naar Niewoudtville in Zuid Afrika

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 9151

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 02 April 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: