De tijd vliegt! - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu De tijd vliegt! - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt!

Blijf op de hoogte en volg Maaike

17 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Weer een week voorbij, de tijd gaat hier zo snel!

Deze week ben ik op stage begonnen met een groepje kinderen die niet lezen kunnen. Ik zou er 4 uit graad 8 krijgen en 1 uit graad 9. In graad 8 waren er maar 2 van de 4, maar gelukkig was die uit graad 9 er ook. Het zijn allemaal jongens. Ik ben begonnen met wie ik ben en wat we gaan doen. De jongen uit graad 9 vond het blijkbaar niet zo leuk en liep weg. Maar ik dacht dat hij een potlood ging halen, de andere 2 jongens zeiden dat hij niet meer terug zou komen. Uhm ja okee..
Ik ben begonnen met het alfabet en dat ging behoorlijk slecht. Na flink oefenen was er al een beetje vooruit gang. Wel zijn ze erg gemotiveerd, ze willen kunnen lezen!
In de avond moest er natuurlijk gekookt worden. Nicole en ik hadden bedacht om lekker kippenpootjes met gebakken aardappeltjes te eten. Dit was niet z’n succes.. De kip spatte opeens uit elkaar en alle spetters vlogen mijn kant op. Gelukkig viel het mee. Maar nog erger was dat onze kip uiteindelijk mislukt was en we hadden dus alleen aardappeltjes.

Dinsdag heb ik besloten om elke ochtend met mijn groepje heren aan de slag te gaan. Ik haalde de mannen op en ging met ze naar de personeelskamer. Er was nu een nieuwe bij. Hij vond het nog een beetje lastig en ik hoop dat hij straks mee kan komen. We hebben weer geoefend met het alfabet en weer zie ik al vooruitgang.
Toen ik bij graad 8 zat was er een jongen behoorlijk brutaal tegen de leerkracht. De leerkracht is boos het lokaal uit gegaan en heeft de vervangend directeur erbij gehaald. Hij moest de klas uit maar hij wilde niet. De vervangend directeur zei dat ze de politie ging bellen om hem uit de klas te halen. Ik vond dit wel spannend want dit gebeurt in Nederland nou nooit. Uiteindelijk is hij naar het kantoor gegaan en ik hoorde dat hij nog wel door de politie is opgehaald. Ik had het eigenlijk wel willen zien omdat dit voor mij niet gewoon is.
In de avond hebben we nog een spelletje gespeeld bij Hans en Joke. We deden een dobbelspel en het gaat om puur geluk. Maar toch waren we heel fanatiek haha.

En toen was het al weer woensdag. Ik heb de jongens weer uit de klas gehaald en kreeg vandaag weer een nieuwe mee. Nu zijn het 4 jongens. We hebben een korte herhaling van het alfabet gedaan en het nieuwe jongetje komt goed mee. Daarna zijn we begonnen met hakken en plakken. Dat werkt zo: je neemt een woord met 3 letters bijvoorbeeld vis. Dan hak je: v i s. En daarna plak je: vis. De jongens snapte het en deden goed hun best. Het is grappig om te zien dat sommige woorden hier anders zijn dan wij gewent zijn. Zo is koe in het Afrikaans koei of beest.
In de pauze heb ik met een leerkracht hele gesprekken gevoerd over het Nederlands Elftal. Hij kende een hoop spelers die er al lang niet meer spelen. Maar het was wel grappig.
Ook heb ik vandaag mijn eerste les gegeven! De kinderen hadden 2 periodes een leerkracht die op cursus was. En ik wilde niet dat ze in die tijd de boel zouden gaan slopen dus ben ik voor de klas gaan staan. Ik heb op het bord Nederland gezet en samen met de kinderen hier een woordweb van gemaakt. Dit ging nogal chaotisch maar dat maakt niet uit. Daarna heb ik ze een tekening over Nederland laten maken. Ze vonden het leuk en deden goed hun best!
Na school zijn we langs het zwembad gereden met Hans. We willen zwemlessen gaan geven en dus moesten we even kijken hoe het eruit ziet. Het water was behoorlijk vies maar word gelukkig voor ons schoongemaakt! Hans wilde ons nog iets laten zien. De rooibosfabriek! Die is echt alleen hier in de streek, rooibos groeit verder nergens anders. We hebben gezien hoe het gemaakt word en dit vond ik interessant. De rooibos thee is hier veel lekkerder dan in Nederland dus ik neem zeker heel veel thee mee haha.

Donderdag ging de jongens en ik weer aan de slag. Ik had een werkblad voor ze gemaakt. Ze vonden het leuk en deden goed hun best.
Na school ben ik als een speer naar huis gegaan want we ging met Hans en Joke mee boodschappen doen in Vredendal. We hebben eerst alle boodschappen gehaald. Dit gaat steeds sneller en we weten nu bijna alles te vinden. Wel worden Nicole en ik vaak verleid door de schappen met chips, chocola en taarten. Maar gelukkig kunnen we ons inhouden!
Omdat het al etenstijd was zijn we bij de Spur wezen eten. Dit is een ribhouse. We hebben hier ontzettend lekker gegeten, ik had een stuk sparerib en deze was nog lekkerder dan die van thuis bij de Egyptenaar. We konden het niet laten om nog een ijsje te nemen, maar deze was wel iets te groot en dus kreeg ik ‘m niet op.

Vrijdag was het Valentijnsdag! En hier in Afrika word dat gevierd. We moesten in rode, witte of zwarte kleding komen. Helaas heb ik niet iets roods mee dus het werd zwart en wit. Er waren maar weinig kinderen op school want er waren zo’n 40 kinderen naar de atletiekwedstrijd in Calvinia. Ook werden er niet echt lessen gegeven. Ik ben bij graad 8 gaan zitten en heb met de 12 kinderen die er waren spelletjes op het bord gedaan. Verder was er nog een kies het leukste koppel show. Van elke klas waren er koppels gemaakt die moesten op het podium komen en maakte er een show van. Door hard of zacht te klappen kwam de winnaar eruit.
’s Avonds hadden we een picknick en een openlucht bioscoop. Er was lekker eten alleen de film was voorspelbaar maar wel goed te volgen. Ja mijn Afrikaans is steeds beter!

Zaterdag was het niet normaal warm. Het was 43 graden! We hebben de hele dag binnen gezeten met de ventilators aan. En nog steeds was het warm. Maar we hebben wel hard gewerkt want we zijn begonnen in ons rekenboek, school kan trots op ons zijn!
Helaas moesten we de deur uit want we moesten geld hebben. Deze wandeltocht naar de bank was behoorlijk zwaar door de hitte.
In de avond hebben we pizza gehaald en lekker buiten opgegeten. Inmiddels was het afgekoeld. Daarna zijn we in het hotel rugby gaan kijken. Het was gezellig maar ik snap nog steeds niks van het spel. Doe mij maar gewoon voetbal.

Zondag zijn we met Hans en Joke naar Lamberts baai gegaan. Hier is een eiland met Jan van Genten vogels. Er zaten er super veel, 21 duizend in totaal! Ook waren er zeehonden maar die zaten te ver weg en konden we niet zo goed zien. We hebben nog een wandeling op het strand gemaakt en zijn daarna via een omweg door de bergen naar huis gereden. Onderweg kwamen we lifters tegen en Hans nam ze mee. Dit was bijzonder om meegemaakt te hebben.
We zagen ook nog een zebra! Maar hij stond achter een hekje dus ik wil ze nog wel een keer in het wild zien.

Ik heb deze week lekker genoten en ben trots op mijn groepje heren! Ze maken stappen vooruit en dat doet me goed. Dit motiveert me om er mee door te blijven gaan en ze te leren lezen.
Ook mijn Afrikaans gaat vooruit. Ik begrijp steeds meer woorden en probeer de woorden te gebruiken in mijn zinnen. De kinderen beginnen mij ook steeds beter te verstaan.

Jullie horen snel van me!
Liefs Maaike

  • 17 Februari 2014 - 15:45

    Hillie:

    hoi Maaike,

    Klinkt allemaal super leuk en stiekem ben ik wel een beetje jaloers op je, ik weet hoe mooi Zuid-Afrika is. Volgens mij heb je het wel naar je zin. Leuk joh dat je die jongens kan leren lezen. Ik volg het allemaal op de voet. Veel plezier en ik wacht met spanning op je volgende bericht.

    Xxxx Hillie

  • 17 Februari 2014 - 17:33

    Anouk:

    Heee Maaike!

    Leuk dat je weer iets geschreven hebt! Het klinkt allemaal goed (op de plofkip na haha). Hoop dat je het heel erg naar je zin hebt! Fijn dat je nu ook zelf wat meer mag doen en niet alleen hoeft te kijken :) Ik ben jaloers hoor! Ik zie je volgende berichtje wel weer verschijnen!
    Have fun!

    xxxx Anouk

  • 18 Februari 2014 - 13:41

    Een Krielkiphouder Uit Asschat:

    Hallo Maaike,

    Weer een mooi verslag en foto's, kijken er elke week weer naar uit.
    Een goede raad voor het boodschappen doen: koop nooit geen kippenpootjes meer van een "plofkip" want dan kunnen er juist van die explosieve dingen gebeuren. Gelukkig is dit met een sisser afgelopen. Je moet er niet aan denken want één is al teveel in de familie.
    Alle liefs,

    een krielkiphouder uit Asschat.

  • 18 Februari 2014 - 20:06

    Marja Groenevelt:

    Heey Maaike,

    Wat leuk om het verslag van je te lezen en wat maak je veel mee.
    Hier gaat het ook goed. De kinderen hebben inmiddels hun eerste rapport mee naar huis.
    Je foto's die je gestuurd heb, heb ik met de 2-3 combinatie bekeken en de kinderen vonden het wel echt heel anders dan onze school. Ze vragen nog regelmatig naar je.
    Na de vakantie zullen we met elkaar een mailtje naar je toesturen.

    Groetjes,
    Marja

  • 21 Februari 2014 - 22:26

    Petra:

    ha maaike,
    voorheen las Robert nog wel eens je verhalen voor maar ze worden te lang voor hem, maar voor ons is het super om ze te lezen.Wat zijn jullie actief zeg. En de bij gestuurde foto's maken het helemaal compleet.
    We zijn benieuwd wat jullie de komende tijd weer gaan beleven.
    Groetjes uit Stoutenburg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Voor stage ga ik ongeveer 3 maanden naar Niewoudtville in Zuid Afrika

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 9156

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 02 April 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: