Weer een weekje voorbij! - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu Weer een weekje voorbij! - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu

Weer een weekje voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Maaike

10 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Hi lieve mensen in het regenachtige Nederland,

De weken gaan hier best snel. We zijn nu ongeveer 3 weken in Afrika.
Maandag tot vrijdag ben ik naar stage geweest. Deze week wilde ik meer gaan doen omdat ik tot nu toe alleen nog maar gekeken heb. Ik had mezelf voorgenomen om met een groepje kinderen die niet kunnen lezen aan de gang te gaan. Dit moest ik met de directeur overleggen. Maar de hele week kon ik hem niet vinden in de pauze’s en na schooltijd. Ik baalde hier best wel erg van. Vooral toen hij donderdag de hele dag niet aanwezig was. Met de moet een beetje in mijn schoenen ging ik vrijdag naar stage. En gelukkig was hij er. Meteen heb ik met hem overlegt. Hij zou aan de docent Afrikaans vragen welke kinderen er niet kunnen lezen.
Tijdens de les Afrikaans kreeg ik van de docent een lijstje met 5 kinderen die niet kunnen lezen. Waarvan er 4 uit graad 8 komen en 1 uit graad 9. Ik vroeg aan haar waar ik het beste mee kan beginnen. Ze vertelde mij dat de kinderen de klanken niet kennen. En ook het alfabet kennen ze eigenlijk niet.
Maandag ga ik aan de slag met dit groepje. Ik ga ze eerst het alfabet leren en daarna gaan we stappen maken richting de klanken. Maar dat komt later in de week denk ik.
Ik hoop aankomende week meer mijn drive te vinden op stage. Ik heb nu 2 weken alleen maar gekeken naar de lessen en dat is me gaan vervelen. Ik kom hier om wat te doen. Ook wil ik lessen voor de hele klas gaan geven. Want dit moet voor mijn opdrachten. Deze wil ik wel graag halen.
Ik heb wat foto’s van graad 8 en de Hoge school erbij gedaan.

Woensdag waren we vroeg klaar op stage want de leerkrachten van de Hoge school en de Lage school moesten naar Calvinia. Dat is een plaatjes naast Nieuwoudtville. Volgens mij ligt het 70 km verder op. Samen met Hans en Joke zijn wij naar Vredendal gegaan want we gingen boodschappen doen. Dit ligt 70 km de andere kant op en we moeten van het plateau af. We zijn naar verschillende winkels geweest. Hebben hagelslag gehaald, yes die hebben ze hier ook. Wel zoeter maar er valt mee te dealen haha. We hebben gelunched in een tuinwinkel. Deze tuinwinkel was helemaal buiten en is dus totaal anders dan de Eurofleur in Nederland. Er zat een restaurant bij waar we lekker gegeten hebben! Daarna zijn we naar de Spar (de supermarkt) gegaan. Het boodschappen doen hier was heel fijn, het was een netjes opgeruimde winkel en we konden alles vinden. Ook hebben we een bal gekocht zodat ik kan volleyballen!

Vrijdag avond zijn we bij Hans en Joke langs geweest. We hebben gezellig een drankje gedaan en gekletst. Ook hebben we een datum geprikt voor de safari!! Op 14 maart gaan we weg en op 17 maart komen we weer terug. Waaauw, hier kijk ik echt heel erg naar uit! Ook nu ik weet dat er ‘s nachts vleermuizen in de accommodatie boven je bed vliegen oepssss.
Zaterdag hebben we een wandeling gemaakt door de Oorlogskloof. We reden er heen en kwamen bij een overnachtings kamp aan. Hier slapen mensen die meerdere dagen door de Oorlogskloof lopen. Je kon hier buiten tussen de bomen douchen. Dit was wel bijzonder om te zien. Daarna zijn we aan onze wandeling begonnen. We liepen langs de rand van de Oorlogskloof en zijn daarna naar beneden gegaan. Dit is behoorlijk klimmen en klauteren. Ja je wordt er wel lenig van haha. We hebben een stuk beneden gelopen en zijn daarna weer omhoog gegaan. Ik hoopte eindelijk Bavianen te kunnen zien maar helaas weer niet. We reden terug en opeens zagen we een Baviaan! We zijn gestopt want we zagen er steeds meer op de rand van de pas (het stuk waar je van het plateau afgaat) zitten. Meteen foto’s maken. Het was een mooi gezicht al die aapjes. We zijn iets dichterbij gegaan maar dat vonden ze niet helemaal leuk en sommige klommen naar beneden. Gelukkig hebben we voldoende foto’s kunnen maken en heb ik eindelijk de Baviaantjes kunnen zien!
Helaas ben ik wel 2 blaren rijker maar gelukkig had mama blarenpleister in mijn EHBO kit gedaan!

Zondag hebben we lekker een rustig dagje gehouden. We wilde gaan zwemmen. Bikini aan, zonnebrand op en gaan met de fiets. Het is ongeveer 10 minuten fietsen naar het zwembad. Eenmaal aangekomen bij het zwembad zat het hek dicht. Hmmm, dat was balen! We zijn maar terug gegaan en hebben in het zonnetje gezeten en een beetje gehangen.

De weken gaan hier snel voorbij! Ik probeer zoveel mogelijk te genieten van de tijd dat ik hier ben, want voor ik het weet ben ik weer in het koude kikkerlandje.

Tot snel!
Liefs Maaike

  • 10 Februari 2014 - 20:10

    Petra:

    Ha Maaike,
    zo te lezen vermaak je je goed en wat leuk dat jullie zoveel van de omgeving kunnen zien.
    We zijn ook benieuwd naar jullie kookkunsten, lukt dat een beetje ? Hier zitten we volop in de olympische spelen. Ik weet niet of er nog een Zuid-Afrikaan meedoet,daar ga ik eens opletten.
    Goed van je dat je zoveel initiatief neemt, dat is niet altijd even makkelijk.
    Maak er weer een mooie week van en groetjes Petra

  • 10 Februari 2014 - 21:18

    Cklootwijjkvandis:

    Haaa Maaike,

    Leuk bericht weer, je ziet veel in het weekend vd. omgeving met Hans en Joke.
    Kinderen uit graad 8 en 9 is dat leeftijd van groep 8 bij ons? Goed dat je aan de
    directeur gevraagd hebt of je met een groepje analfabeten aan de slag kan/mag.
    Vijf is mooi overzichtelijk, leuke uitdaging veel succes he!:)
    Je hebt de groetjes van Anouk, ze had een meeloopdag aan de Universiteit van
    Utrecht Geneeskunde, vond het heeeel leuk. Nu slaapt ze bij Larissa en komt morgen
    vroeg aan met de trein vanuit AMS naar M'burg Centraal.
    Wij hebben zondag de spullen van Larissa weer naar haar studentenkamer in AMS
    Zuid-Oost gebracht. Tijdens haar backpackperiode 7 mnd. had ze haar kamer steeds
    aan diverse mensen verhuurd in overleg met haar huureigenaar. Ideaal. We hebben
    wat schoongemaakt en haar kamer anders helpen indelen, ziet er nu erg leuk, nieuw
    uit met toch dezelfde spullen, geinig;) ha ha.
    Kook je al wat Zuid Afrikaanse gerechten? Of Hollandse pot.
    De Olympische spelen gaan goed, gisteren en vandaag 3 oranje sporters op het podium!
    Volg je het ook via de sateliet TV? of internet?
    Liefs en fijne week toegewenst van Marcel, Carlien, Anouk en Larissa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Voor stage ga ik ongeveer 3 maanden naar Niewoudtville in Zuid Afrika

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 9162

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 02 April 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: