Een bijzondere week - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu Een bijzondere week - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu

Een bijzondere week

Blijf op de hoogte en volg Maaike

21 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Hallo liewe lesers,

Maandagochtend mocht ik weer vroeg op. Na een lekker ontbijtje ging ik lopend naar school. Dit is maar 5 minuten lopen. Toen de bel ging heb ik de jongens opgehaald uit de klas. Van Nicole heb ik leesboekjes van graad 2 gekregen en hier kan ik met de heren mee oefenen. Wat vonden ze het leuk dat ze eindelijk mochten gaan lezen. Bij de meeste ging het goed, maar er is 1 achterloper. Ik hou hem wel goed in de gaten en met lezen probeer ik hem extra te helpen.
Verder ben ik bezig geweest met het maken van werkbladen. Dit doe ik zelf met een klankboekje van de lage school.

Op dinsdag ging de dag zoals gewoonlijk, ik haalde eerst weer de jongens op en ben aan de slag gegaan. We hebben werkbladen gemaakt en ik had een puzzel met het alfabet gemaakt. Dit vonden ze leuk en zo hebben we het alfabet op een leuke manier afgesloten.
Nadat ik klaar was met de jongens heb ik nog een andere jongen uit de klas gepikt. Hij vond het alfabet ook lastig en ik wilde toch kijken wat ik voor hem kan doen. We hebben de puzzel gemaakt en het alfabet een aantal keer opgeschreven. Hij vond het nog steeds lastig daarom neem ik hem van de week nog een keer mee.
Eenmaal terug bij graad 8 in de klas gebeurde er iets geks. Voor mij zaten 2 jongens, dit zijn een beetje de poopie joopies van de klas. Ze zaten me de hele tijd aan te kijken en zeiden: “ You have beautyfull eyes. I am the key off your heart and you’re the key for my heart. Oo Maaike, wil you marry my? ” HAHAHA, ik heb ze aangekeken of ze gek waren en begon te lachen. Maar mama maak je geen zorgen het was maar een grapje!
Thuis hebben we lekker buiten een boek gelezen. Opeens zei de tuinman dat er iemand voor ons bij het hek stond. We verwachte niemand dus zijn maar gaan kijken. Er stonden 2 kleurlingen met een doos. Even dacht ik dat iemand ons een pakketje met hagelslag gestuurd had (ik mis de Nederlandse hagelslag een beetje). Maar ze waren zeepjes aan het verkopen en hadden er nog 2 over met de vraag of wij die wilde kopen. Natuurlijk wilde wij wel iets goed doen en hebben ze beide gekocht.
Daarna zijn we nog Hans en Joke geweest en hebben we skipbo gespeeld. Verslavend spelletje blijft het!

Woensdag had ik er even niet zo’n zin in. Maar ben toch met de jongens aan de slag gegaan. Ze waren maar met z’n drieën. Ik heb ze werkbladen laten maken en samen met ze gelezen. Ik wist niet zo goed wat ik verder nog kon doen dus heb ik ze terug naar de klas gebracht.
Ik ben weer bij graad 8 gaan zitten en werkbladen gaan maken. Maar het was helemaal niet leuk in de klas… De leerkrachten waren allemaal hard aan het schreeuwen. Zelfs toen ze naast mij stonden, ik ben inmiddels een beetje doof geworden.
Toen ik thuis kwam was ik er even helemaal klaar mee, al dat geschreeuw en het streng zijn tegen de kinderen. We hadden wel een hele planning voor de middag staan.
Eerst zijn we naar de kliniek gefietst want we moesten aan Carina wat vragen over de tandenpoetsles. Deze geven wij op 12 maart, de tandarts komt dan ook om een praatje te houden en om te helpen. Ik vond het erg bijzonder om de kliniek te zien. Het is zo anders en ouderwets als je het vergelijkt met Nederland. We liepen rond en kwamen bij het kamertje van de tandarts. Daar stond een bed en terwijl ik naar dat bed keek bedacht ik me dat daar dus alle rotten kiezen eruit worden getrokken. Ik zou er zelf echt niet willen liggen. Daarna zijn we naar het kamertje van Carina gegaan en wat dingen afgesproken. Wat een ontzettend lief mens is het!
Ook wilde we de bloks (de wijken waar de kinderen wonen) wel eens zien. Dus zijn we er door heen gefiets. Onderweg kwamen we wat kinderen van de lage school tegen. We hebben ze aangesproken en al snel gingen we lekker gek met ze doen. Als je er een camera bij pakt om een foto te maken willen ze allemaal op de foto! Ook veel foto’s gemaakt dus. Dit waren kinderen uit graad 1 en 2, de leeftijd van 6 tot 9 ongeveer. Het zijn dus schattig en lieve kleine afrikaantjes. Echt om verliefd op te worden, stiekem wil ik ze mee naar huis nemen. Maar we hadden nog meer op de planning staan en hebben onze fietstocht vervolgd.
We gingen bij het zwembad kijken want deze zou schoongemaakt zijn voor de zwemlessen die we maandag 24 februari gaan geven. Maar het bad was nog niet schoongemaakt. Dit is typisch Afrikaans, alles op z’n tijd.
Nicole en ik zijn ook nog langs wat mensen geweest. En ’s avonds hadden we lekkere hamburgers op het menu staan. Maar hier hoorde ook een lekker toetje bij. We zijn naar de Nedersetting (een restaurant) gegaan. Je raad het al, ze waren dicht. Baal momentje. Maar gelukkig kregen we bij Hans en Joke een lekker ijsje.
Deze middag was super! Ik heb ontzettend genoten van de kinderen. En merk dat de kleine dingen het hier zo leuk maken.

Donderdag was niet echt een bijzondere dag. Eigenlijk zo een als alle andere. Ik heb gelezen met de jongens. En bij graad 8 gezeten.
Wel had ik een afspraak met de directeur. Ik wilde wat vragen stellen over de school. Dit moet voor een opdracht. Hij had alleen niet echt de aandacht en tijd voor me, het moest allemaal snel. Ook heb ik gevraagd voor het geven van lessen. Dit moet ik met de leerkrachten overleggen.
In de middag had ik weer een beetje een dip. Toen kwamen de boodschappen die Hans en Joke hadden meegenomen en dit maakte me toch weer blij want er zat chocolade tussen.
In de avond hebben we wentelteefjes en een pannenkoekenei gegeten. Hmmm, zo lekker!

Vrijdagochtend het was weer lekker vroeg. Omdat op school de lokalen geverfd worden kon ik niet op m’n vaste plekje zitten met de jongens. We moesten in een ander lokaal wat ook erg rommelig was. Vandaag ging ik het hebben over de OE. Maar tijdens het uitleggen van het werkblad waren ze bezig met tekenen op de tafel. Ik moest toen even boos worden want dit kan niet. Ook was de aandacht totaal weg en moest ik steeds wachten. Ik vond dit vervelend en niet fijn werken.
Er kwamen mensen van het departement op school en de kinderen moesten dus allemaal buiten spelen. Ik ben ook naar buiten gegaan en heb meegedaan met spelletjes die ze speelde. Het was gezellig en we hebben veel gelachen.
Om 1 uur was ons klaar en kon die naweek begin!
We zijn langs het zwembad gegaan want die zou nu schoon moeten zijn, maar nee. Zondag is het schoon zeggen ze, we zullen wel zien. Daarna heb ik zeep gehaald voor de zwemles, naja dat dacht ik. Want toen ik thuis kwam zag ik dat het body lotion was. Terwijl ik duidelijk had gezegd dat ik showergel wilde.
In de middag zijn we langs Hans en Joke gegaan. En hebben we er een gezellige middag van gemaakt, we hebben de auto gewassen, geholpen met koken, de kipjes gevoerd en lekker kip kerrie gegeten! En natuurlijk een lekker ijsje als afsluiter. Na nog een spelletje te hebben gespeeld zijn we naar huis gegaan.
Dit weekend houden we een logeerparty. Ik slaap vannacht bij Nicole op de kamer, dus dat word gezellig!
Morgen gaan we met een jongen naar de plase (boerderijen) en een waterval waar geen water is. Ik ben benieuwd. Het is wel vroeg opstaan want hij is er al om 9.30 uur.

Ek hoop dat julle geniet van my verslag en julle hoor van my!
Soen Maaike


  • 21 Februari 2014 - 22:18

    :

    Ja ja we gaan er deze naweek een feestje van bouwen!! X

  • 22 Februari 2014 - 05:34

    Netty:

    En hoe beviel het slaapfeestje?
    Leuk om je ervaringen weer te lezen!

    Groetjes netty:)

  • 22 Februari 2014 - 14:14

    Irma:

    Gelukkig heb je het huwelijksaanzoek niet geaccepteerd. Stel je toch eens voor ... (haha).
    Kan me voorstellen dat je het geschreeuw even zat bent. Dat is een omgangsvorm die je niet gewend bent en ook niet wilt toepassen. Fijn dat jullie 's middags en in het weekend afleiding hebben en je zinnen kunt verzetten.
    Succes met de zwemlessen. Hopen dat het zwembad op tijd schoon is en bruikbaar. Denk aan de ervaringen van vorig jaar.
    Ik zal er voor zorgen dat er voldoende hagelslag is voor als je weer thuis bent.

    Groetjes van ons allen.

  • 23 Februari 2014 - 22:03

    Gerlien Spall:

    He Maaike wat leuk om je verslag te lezen! Heel veel succes met het lesgeven. Veel plezier verder in Zuid-Afrika! Groetjes Gerlien

  • 25 Februari 2014 - 19:35

    Ineke Kielstra:

    Hoi Maaike,

    Leuk om jouw verslag te mogen lezen. Je moeder heeft het op facebook gezet. Wordt je op die school niet te veel in het diepe gegooid? alleen werkbladen maken en met een groep je lezen lijkt mij onvoldoende uitdaging. Probeer zelf mogelijkheden te vinden (misschien werken met kleine groepjes kinderen voorafgaand aan een les (pre-teaching) of juist voor verlengde instructie ? Gewoon initiatief nemen en er om vragen. Wel leuk om al die andere "gewone" dingen over jouw dagelijks leven daar te lezen. het zal een hele ervaring zijn, zeker je eerste huwelijksaanzoek! Ze zullen ook wel weg zijn van je mooie kleur haar. Veel lieve groetjes Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Voor stage ga ik ongeveer 3 maanden naar Niewoudtville in Zuid Afrika

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 9145

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 02 April 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: