De eerste stage week - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu De eerste stage week - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Maaike Klootwijk - WaarBenJij.nu

De eerste stage week

Blijf op de hoogte en volg Maaike

01 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Hallo lieve lezers!

Jullie hebben even moeten wachten maar hier is het verslag van mijn eerste stage week!

Maandag ging de wekker om 5.40 uur. Want om iets voor 7 uur werd ik opgehaald door de directeur van de Hoge School. We reden naar het sportveld want de kinderen hadden atletiek. Ze begonnen met 2 rondjes rennen om de wijk van de kleurlingen. Ik denk dat dit ongeveer 2 km. De meeste kinderen liepen op blote voeten, dit lijkt mij behoorlijk pijnlijk want er liggen allemaal kleine steentjes en doorntjes op de zandwegen. Daarna moesten ze nog 2 keer sprinten.
Ik reed met de directeur terug naar school. De kinderen moesten dit hele stuk lopen en ik zat in de auto. Eigenlijk vond ik het niet helemaal eerlijk. Maar dat is hier de rang van onderwijser en leerders.
Eenmaal op school gingen we eerst vergaderen. Ik werd voorgesteld en voor ik het wist ging de bel. Samen met de leerkracht liep ik naar het lokaal van Grade 8. De kinderen stonden allemaal op en zeiden Môre Juffrou. Ze stelde zich voor, vertelde hun leeftijd en iets wat ik hier in de omgeving zeker moest zien. Er zitten kinderen van verschillende leeftijden in de klas, van 13 tot 16 jaar. De klas is niet heel groot ongeveer 40 kinderen.
Je kan goed de verschillen met Nederland zien. Het lokaal is erg leeg, er hangt een krijtbord en er staan bankjes die erg oud en vervallen zijn. Ik denk dat mijn opa’s en oma’s hier misschien nog wel opgezeten hebben. Het lesgeven gaat ook anders. De leerkracht schreeuwt veel en de kinderen moeten alleen maar luisteren en overschrijven. Wanneer er gepraat word er een schreeuw of zelden een tik uitgedeeld.

Ik heb de hele dag bij Grade 8 gekeken. In het begin was het leuk maar na een tijd werd het saai. Om 13.30 uur mocht ik naar huis. Ik had gehoopt meer te kunnen doen dan alleen kijken.

Dinsdag had ik mezelf voorgenomen om bij de andere klassen te gaan kijken. Maar dit ging helaas niet helemaal lukken. Uiteindelijk mocht ik toch mee naar Grade 10. Dit was een klein klasje met maar 6 kinderen. Waarvan er 3 niet waren. Ze hadden wiskunde en dit was moeilijk. Zelfs ik snapte het niet haha. Daarna vroegen ze of ik een som wilde laten zien die wij in Nederland maken. Ik maakte een deel som en deze was voor de 3 meiden heel erg makkelijk, oeps.
Daarna ben ik mee geweest naar Grade 9. Dit was een hele grote klas met 50 kinderen. Ook hier was het leuk om te kijken vooral hoe de leerkracht de klas onder de duim houdt.

Woensdag mocht ik naar Grade 12 en omdat de leerkracht iets anders moest doen mocht ik gezellig met kinderen kletsen. Het gekke is dat deze kinderen even oud en soms zelfs ouder dan mij zijn. Ik stelde me voor en zij stelde zich voor. Het eerste wat ze daarna vroegen was: Juffrou heb jij een vriend? Ik verstond het niet. Boyfriend?Dus ik begon te lachen en zei nee haha. Al die jongens keken me opeens aan haha.
Ik ben de hele dag met deze klas mee geweest en heb het heel gezellig met ze gehad. Ondanks de leeftijd noemen ze me netjes Juffrou haha.

Donderdag was een erg korte dag en heb ik bij Grade 8 gezeten. Ik heb meer contact gemaakt met de kinderen. En ook dit is een leuke klas!

Vrijdag begon de atletiek! Dit was alleen erg vroeg opstaan 5.00. Ja je moet er wat voor over hebben. Rond half 7 stonden we op het sportveld. Ik en Nicole kregen dezelfde taak. We moesten op een hoek van de baan staan en met een vlaggetje zwaaien. De kinderen gingen 2100 m rennen. En wat kunnen de kinderen hard rennen.
Het werd steeds warmer. We moesten bij kogelstoten staan en dit stond vol in de zon. Gelukkig waren we om 12.00 uur klaar! En hebben we lekker koud gedoucht.

Zaterdag was er weer atletiek! En dus weer vroeg op. Vandaag was het alleen afstanden rennen en sprinten. Het was een stuk koeler en eigenlijk wel een beetje koud. Niet zo koud als in Nederland natuurlijk. Tijdens het sprinten waren er kinderen echt ontzettend snel, zelfs de kleine kindjes van 4, 5 en 6 jaar.
Ik vond de sportdagen heel erg leuk! En heb ontzettend genoten van de sportiviteit van de kinderen!

De eerste week was een beetje een gekke week door de atletiek. Volgende week is het weer een normale week zeggen ze. En hoop ik met kleine groepjes te kunnen werken om de kinderen met achterstand de aandacht te geven die ze nodig hebben!

Soen Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Voor stage ga ik ongeveer 3 maanden naar Niewoudtville in Zuid Afrika

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 9125

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 02 April 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: